05/02/2024

Joosep Susi, Johanna Vaiksoo "Suitsu nurk XXIV – Gustav Suitsu „Paysage de la Seine“"

 Sirp 1. detsember 2023

 Väärt luuletajad ehitavad üles oma hääle, teevad sellega tööd, otsivad ja leiavad varjundeid, viivad isikupärase poeetika täiuse piiri peale välja. Tõelised klassikud kipuvad olema teistsugused. Nemad võivad oma hääle maha keerata veel enne, kui see täiusliku tämbri omandab. Vastuolud on geniaalsete poeetide loomingu pärisosa. Nemad ei mahu ühe kirjutamisviisi või kitsa ilmavaate raamidesse: neid saadab pidev sund muutuda, nad hülgavad omaenda hääle, et otsida midagi hoopis erinevat. Nagu Under. Nagu Kaplinski ja Rummo. Kas või Krull ja Vilu. Aga kohe kindlasti Gustav Suits – poliitiline lüürik.

Suitsu luulelooming pole ülearu mahukas: ta avaldas kõigest neli uudiskogu. Nüüdiskirjakultuuris võib sellist askeetlikkust hakata suisa taga igatsema. Igatahes on laiemas kirjandus- ja kultuuriteadvuses Suitsu luulekogudest kõige jõulisemalt kohal kaks esimest: „Elu tuli“ (1905) ja „Tuulemaa“ (1913). Mart Velsker on valikkogu „Nii tuli õhtu“ (2020) saatesõnas tabavalt väitnud, et „Suitsu esimene kogu sai populaarseks, teine sai mõjukaks.“

Loe edasi...