05/02/2024

Martin Oja "Ikooni ja pelmeeniga nähtamatuse jälil"

 „Nähtamatu võitluse“ kung fu ja ka õigeusk on millegi muu, mingi Rainer Sarneti „oma asja“ teenistuses.

Sirp 15. detsember 2023

Sarnetile pole võitlusfilmi morfoloogia siiski kuigi tähtis. Peategelasel Rafaelil (kelle nimi viitab ühele peainglitest ja ka fraasile „Jumal tegi terveks!“) on vastastega üldse kahtlased lood. Kokkupõrked on märulipinge loomiseks liiga lõdvad, stiliseeritud ja koomilised. Huumori ja üllatuspingetega on muidugi teised lood. Kõige lähemale jõuab vaenlasekuvandile noor munk Irinei (Kaarel Pogga), kes kangelast treenima pannakse. Temagi on midagi kiusliku konkurendi ja kambajõmmi vahepealset. Üleüldse pole sündmuste järgnevus ülearu sidus ega motiveeritud. 1970ndate filmiteoorias kerkis arutelu narratiivsete ja mittenarratiivsete filmide vahekorra üle – juhiti tähelepanu, et lisaks loole võib filmis olla veel palju muud ja mõnikord ei pea lugu olema kõige tähtsam. Prantsuse semiootik Roland Barthes on rääkinud poolmüstilisest „kolmandast tähendusest“, mis libiseb sedavõrd eest, et keeldub fikseerimisest sõnastikesse ja entsüklopeediatesse. Üldse paikneb „kolmas tähendus“ kuskil kultuurikoodide serval. Ameerika filmiteoreetik Kristin Thompson arendas Barthesʼi mõtet edasi termini cinematic excess abil, mida võib tõlkida „filmiliseks liialduseks“. Sellal, kui Hollywoodi stiil seab kõik filmivahendid loojutustamise teenistusse, on võimalik ka alternatiivne filmikunst, milles hakkab domineerima stiil ja aitab esile tulla liialdusel või lisatähendusel. Nii omandab iseseisva tähenduse kogu materjal, maailm ja selle detailid, mis on kaamerasse püütud ja virtuaalsel kujul ekraanile toodud. Sedalaadi arutlused annavad tugeva aluse kunstilise (arthouse) või eksperimentaalse filmi käsitlemiseks, ja miks mitte ka Sarneti loomingust rääkimiseks.

Loe lähemalt...